CHRISTINE REYNIER

 

Ancienne élève de l'Ecole Normale Supérieure de Fontenay-aux-roses, agrégée d'anglais, docteur d'Etat, Christine Reynier est professeur de littérature britannique à l'Université Montpellier III et présidente de la SEAC.

christine.reynier@wanadoo.fr

Reynier, Christine, Bernard, Catherine (ed.), Virginia Woolf. Le Pur et l'impur (Colloque de Cerisy 2001), Rennes: Presses Universitaires de Rennes, Collection Interférences, 2002.

    Le rôle majeur joué par Virginia Woolf dans la littérature anglaise des années vingt et trente n'est plus à démontrer. On sait combien Mrs Dalloway, La Promenade au Phare, Les Vagues, contribuèrent à faire émerger une écriture de la modernité, une langue mouvante, labile, suspendue à la frontière de la prose et de la poésie, lovée au plus intime de la conscience.
    Dans l'ombre de ces romans, le reste de son œuvre foisonnante reste encore mal connu. Les écrits politiques de  Woolf, ses nouvelles, ses essais, sa correspondance permettent cependant de voir un imaginaire littéraire et politique à l'œuvre. De même, alors que la critique tendit précédemment à privilégier les enjeux formels et phénoménologiques de l'écriture poétique de Woolf, des études récentes ont exploré ses liens avec son contexte épistémologique et politique, les échos intertextuels ou inter-esthétiques qui s'y font entendre.
    Le volume d'articles réunis ici se propose de faire le point sur ces perspectives formelles et théoriques. Il est le fruit des travaux du Colloque de Cerisy qui se tint en 2001 sur l'œuvre de la romancière. En choisissant d'interroger les notions de "pur" et d'"impur" - notions qui font souvent retour sous la plume de la romancière - les auteurs proposent d'ouvrir un dialogue entre les textes les plus canoniques et le reste de l'œuvre jugé longtemps mineur ou "impur", mais aussi entre des approches critiques multiples (génétique, psychanalyse, épistémologie...), toutes mises au défi par un univers littéraire paradoxal qui résiste à la synthèse et à la clôture.

As the readers familiar with Julian Barnes's Flaubert's Parrot will know, Gustave Flaubert, who believed in the impersonality of the work o f art, is the object of the quest o f Barnes's character. Under the guise o f looking for Flaubert's parrot, supposed to have inspired "Un Coeur simple;" Braithwaite is trying both to probe the nature of writing (is it representational or not?) and to understand Flaubert's "nature;" i.e. the genuine self of the writer, in a fictional autobiography that would be more reliable than an ordinary one. Flaubert thus finds himself at the core o f a paradoxical enterprise which finally reflects his own paradoxical belief in a personal impersonality: "L'artiste, clans son oeuvre, doit être comme Dieu clans l'univers, present partout et visible nulle part." Such a belief leads him to write most movingly about emotions in, for example, "Un Coeur simple" and turns him into the object o f the most emotional quest o f Braithwaite, the autodiegetic narrator of Flaubert's Parrot.
   The twenty‑five essays in this collection address the relations between impersonality and emotion in a literary corpus that spans the twentieth century. They provide various readings of the notion of modernist impersonality and attempt to determine how it migrates into a later period, i.e. that generally termed "post‑modern." From TS. Eliot to Jeanette Winterson through Virginia Wool f, William Golding, Martin Amis and many others, they unearth lines o f force and continuity that run all the way from romanticism to postmodernism, despite Eliot's rejection of romantic emotion. While stressing the unexpected perenniality of the impersonal, they give the lie to Fredric Jameson's famous vision of contemporary literature as characterised by a "waning of affect."

    Profondément critique de notre monde mercantile où les lois de la rentabilité érodent la sensibilité et dénigrent les vertus de l'imagination, jeanette Winterson, jeune auteur britannique, défend l'art avec passion dans des textes flamboyants. Loin de faire cavalier seul, elle convoque la littérature du passé et du présent dans un désir de créer une forme nouvelle qui repousse sans cesse les limites des genres, discours et arts existants pour permettre au lecteur de transgresser les siennes. Dans un élan comparable à la maïeutique de Socrate, jeanette Winterson tente de faire redécouvrir au lecteur ce qui est enfoui en lui, à commencer par l'émotion. Aux antipodes de l'art réaliste et dans la droite ligne de l'écriture moderniste, son art, à la fois subversif et visionnaire, recherche la beauté totale de l'Amour, redéfini comme « miracle ordinaire u. Et c'est l'infini de cette vision mouvante et utopique qui sollicite indéfiniment le lecteur.

Cahiers Victoriens et Edouardiens 62 (octobre 2005)
 
Insights into the Legacy of Bloomsbury
 With unpublished essays and memoirs by Roger Fry, Vanessa Bell and Virginia
 Woolf
Edited, with an introduction, by Christine Reynier
 Université Montpellier III
 2005, format 15 × 21, 240 pages, ISBN 2-84269-701-4
 Prix de vente :15 euros (
publications@univ-montp3.fr

http://alor.univ-montp3.fr/serpub)

http://publications.univ-montp3.fr/cve-62

  

 

Impersonality and Emotion in Twentieth-Century British Arts, eds. Jean-Michel Ganteau & Christine Reynier. Montpellier: Presses Universitaires de Montpellier III, Present Perfect 2, 2006. ISBN 2-84269-751-0. 15 euros.

This volume comes as a sequel to a previous publication, Impersonality and Emotion in Twentieth-Century British Literature, which explored the paradoxical connections between impersonality and emotion, two notions central to modernist as well as to later British literature. Through the double prism of impersonality and emotion, the first set of articles presented here bring to light if not the tenets of Modernism, at least some of the aesthetic principles of representative artists of the time and, from Beardsley to Hitchcock through Windham Lewis, Gaudier Brzeska and Epstein, browses through various forms like drawing, architecture, film and the radio play. The second half of the volume concentrates on the post-war period, addressing the vexed question of the relationships between impersonality and emotion in film (Antonioni), drama (Bond), photography (Brandt, Almond), painting (School of London), architecture, and other types of contemporary manifestations and installations practised by the Young British Artists and their contemporaries (Hirst, Taylor-Wood, Floyer, Whiteread, Opie among others). The twenty two articles in this collection unearth lines of force that run all the way from romanticism to postmodernism. While stressing the unexpected perenniality of the impersonal, they give the lie to Fredric Jameson’s famous vision of contemporary literature as characterised by a “waning of affect”.

 

Journal of the Short Story in English, Special Issue on Virginia Woolf, ed. Christine Reynier, 50 (July 2008)

CONTENTS
Christine Reynier—The “obstinate resistance” of Woolf's Short Story. 11-16

Part ONE
the short story commitments

Elke D'Hoker—The Role of Imagination in Virginia Woolf's Short Fiction. 17-31
Charles Sumner—Beauty and Damaged Life in Virginia Woolf's Short Fiction. 33-47

Kate Henderson
—Fashioning Anti-Semitism: Virginia Woolf's “The Duchess and the Jeweller” and the Readers of Harper's Bazaar. 49-65
Anne Besnault-Levita—Speech-Acts, Represented Thoughts and Human Intercourse in “The Introduction” and “Together and Apart”. 67-83
Ann McClellan—Adeline's (Bankrupt) Education Fund: Woolf, Women, and Education in the Short Fiction. 85-101
Leena Kore Schröder—Who's Afraid of Rosamond Merridew?: Reading Medieval History in “The Journal of Mistress Joan Martyn”. 103-119

Part Two
Beyond Experimentalism: Genetics, philosophy, science and the short story
Oliver Taylor—“What's 'it'-What do you mean by 'it'?”: Lost Readings and Getting Lost in “Kew Gardens”. 121-135
Frank Stevenson—Enclosing the Whole: Woolf's “Kew Gardens” as Autopoietic Narrative. 137-152
Laura Marcus—“In the Circle of the Lens”: Woolf's “Telescope” Story, Scene-Making and Memory. 153-169
Teresa Prudente—“To slip easily from one thing to another”: Experimentalism and Perception in Woolf's Short Stories.171-183


Part Three
Music, Painting, Cinema and the short story
Liliane Louvel—Telling “by” Pictures: Virginia Woolf's Shorter Fiction.185-200
Emilie Crapoulet—Beyond the Boundaries of Language: Music in Virginia Woolf's “The String Quartet”. 201-215
Abbie Garrington—Reflections on a Cinematic Story. 217-226

Abstracts
Contributors' Notes